Het uniform

WAT DRAAG JE ALS JE NAAR DE SCOUTS KOMT?

Basis voor alle takken en is verplicht:

• Beige hemd
  • Groene/bruine/zwarte lange of korte broek of rok (dus: géén jeans!)
  • Groen-gele groepsdas met fluorand (moet bij ons worden aangekocht).
  • T-shirt en pull: Kapoenen, welpen, jonggivers, givers: trui en T-shirt Scouts en Gidsen Vlaanderen of van Scouts en Gidsen Hoeilaart, Opm. zowel oude als nieuwe zijn goed
    Jins: trui Scouts en Gidsen Vlaanderen, groene jin T-shirt
    Leiding: Bordeaux leidingspull en T-shirt

Extra: T-shirt en trui Scouts en Gidsen Hoeilaart (wij verkopen deze t-shirt en trui)

WAAR HOORT WELK KENTEKEN?

• Het beloftekenteken van de welpen* komt op de linkerborstzak.
  • Het nesthoekje (welpen)* komt op de linkermouw met de punt naar boven. Het bestaat in verschillende kleuren, afhankelijk van de patrouille (nest) waarin de welp zich bevindt.
  • Het patrouillelint (JVK en VK)* komt aan de linkerschouderklep van het hemd. Het bestaat in verschillende kleuren, afhankelijk van de patrouille waarin de (J)VK zich bevindt.
  • Het beloftekenteken van de JVK en VK* komt op de linkerborstzak, naast dat van de welpen.
  • Het lintje België -Europa komt boven de linkerborstzak. In de plaats hiervan komt soms het lintje “Scouting” voor; dit is echter geen echt kenteken (het kan opgenaaid worden op regenkledij, slaapzakken en rugzakken, maar hoort eigenlijk niet op het uniform).
  • De Vlaamse leeuw komt bovenaan de linkermouw.
  • Het internationaal kenteken Scouts komt op de linkermouw, in het midden van de bovenarm.
  • Het groepslintje* komt onder de schoudernaad van de rechtermouw.
  • Het jaarkenteken* komt boven de rechterborstzak.
  • Het takkenteken* komt op de rechtermouw, onder het groepslintje. De takkentekens verschillen van tak tot tak: Kapoenen: gele narrenmuts; Welpen: groene vliegers; JVK: oranje rugzak; VK: blauwe fiets; JIN: Bordeaux voeten; Leiding: paarse bomen.
  • Jaarkentekens van andere jaren komen best achteraan op het hemd, net zoals de JEKA-of andere kampkentekens*.

Kentekens met een * moeten normaal gezien niet aangekocht worden. Ze worden door de leiding gegeven: sommige in het begin van het jaar, andere na het opsplitsen in patrouilles of na de belofte of na een kamp. Het scoutsuniform (uitgezonderd het oude uniform) en de kentekens zijn verkrijgbaar in de scoutsshop de Hopper.

tekening van een scoutshemd met aangeduid waar elk teken komt.